85 jarig jubileum HTI
Dit jaar vierde het Hoger Technisch Instituut (HTI) haar 85-jarig bestaansfeest. Het HTI heeft in de afgelopen 85 jaar een naam gevestigd in de bouwsector. Sinds de oprichting zijn zo’n 10.000 technici of andere professionals afgezwaaid met een diploma op zak. Een van de oprichters van het HTI. Romke Jellema, had de gevleugelde uitspraak dat je bij het HTI op zaterdag leert wat je op maandag in de praktijk kunt toepassen. Tot op de dag van vandaag is dat nog steeds de doelstelling van het HTI.
Op donderdagmiddag 11 juli werd het jubileum met een bijzondere bijeenkomst gevierd. Deze stond in het teken van de toekomst van het HTI en de ontwikkelingen in de branche die vragen om nieuwe kennis en vaardigheden. Ton Hillen (voorzitter raad van bestuur van Heijmans), Mathew Vola (directeur Arup) en Willem van Dijk (lid raad van advies HTI) gaven hun visie op die toekomst. Naast werkgevers waren ook alumni en (oud)docenten aanwezig.
De middag werd geopend door Dieter de Vroomen, voorzitter van het HTI. Vervolgens reflecteerde Willem van Dijk, lid van de raad van advies HTI, op de columns die hij had geschreven over de 85-jarige geschiedenis van het instituut en gaf hij zijn visie over het curriculum van de toekomst en de transitie die hier gaande is. Dit werd gevolgd door een inspirerende lezing van Ton Hillen, voorzitter van de raad van bestuur en CEO van Heijmans, getiteld ‘Samen naar 2030’. Hij presenteerde zijn visie op de toekomst van de bouwsector en de rol van het HTI hierin. Zo sprak hij over de noodzaak van constructieve veiligheid in het proces van samenwerking en het gedrag wat hierin is gewenst voor nu en naar de toekomst.
Na de lezing van Ton Hillen was er een interactieve sessie waarin werkgevers en werknemers hun ideeën en verwachtingen voor de toekomstige opleidingen van het HTI konden delen.
De middag werd vervolgd met een presentatie van Mathew Vola, directeur van Arup, over de toekomstvisie van zijn bedrijf in 2030. Net als bij de eerdere sessie, werd er na deze lezing ruimte gemaakt voor interactie met het publiek, waarbij de behoeften en vragen van werkgevers en werknemers werden verzameld.
Na afloop was er gelegenheid om nog even gezellig na te praten.