Opbouw van modules
De opleiding Bouwmanagement duurt 2 jaar en is opgedeeld in vier modules, namelijk Modules B, U, M en I + een afstudeeronderzoek. In module M & I (1 jaar) wordt de leerstof opgesplitst in theorie- en praktijkoefeningen. Daarnaast ligt in de modules B & U (1 jaar) tijdens de colleges de focus op kennis & informatie. De afstudeerfase start in jaar 2 van de opleiding, na het succesvol afronden van 2 modules.
Module B (start september 2025)
- Bouw- en investeringskosten
- Projectmanagement, beheersfactoren en contracten
- Excursie, portfolio-opdrachten en tentamen
- Presentatievaardigheden
- Technische bouwfasen
Module U (start januari 2026)
- Uitvoeringstechnieken
- Bouwrecht
- Projectinitatief- en ontwikkeling
- Circulair bouwen
- Excursie, portfolio-opdrachten en tentamen
Module M (start september 2026)
- Managementvaardigheden (Covey)
- Excursie, portfolio-opdrachten en tentamen
Module I (start januari 2025)
- Informatiemanagement in de bouw
- Financieel informatiemanagement
- Excursie, portfolio-opdrachten en tentamen
Module E
Informeren, inspireren, implementeren & integreren
Daarnaast is het programma gebaseerd op het zogeheten 4i-model: op informeren, inspireren, implementeren en integreren. Dit wil zeggen dat het programma bestaat uit colleges, excursies, inspiratiesessies, literatuur en praktijkopdrachten. Tijdens het praktijkgedeelte bezoeken de studenten bedrijven, doen zij literatuuronderzoek en stellen zij verslagen en adviezen op. Per module (half jaar) wordt het programma specifiek weergegeven. Dit bestaat uit de specifieke inhoud, tijden en locaties van de excursies en bedrijfsbezoeken. Vanwege bedrijfsbezoeken vindt, in overleg, de lesdag niet altijd op zaterdag plaats.
Binnen het programma wordt van je verwacht dat je zelfstandig aan de slag gaat met de aangeboden literatuur, verbanden kunt leggen tussen de verschillende sprekers, trainers en docenten, colleges, workshops en bedrijfsbezoeken.
Afstuderen
Na het met goed gevolg afsluiten van het eerste jaar, een voldoende voor elk van de opdrachten, eindtoetsen en literatuuronderzoeken, kun je starten aan het tweede studiejaar en je afstudeerfase. Tijdens de afstudeerfase maak je voor een project uit je eigen werkpraktijk een bedrijfsanalyse en een haalbaarheidsanalyse, naar een in je organisatie of project toe te passen innovatief bouw- of vastgoedconcept. Vervolgens stel je een plan van aanpak op voor de implementatie van het concept. Deze onderdelen verwerk je in een afstudeerrapport. Tot slot verdedig je jouw bevindingen voor de afstudeercommissie.